E-handeln 2013

Den allt mer populära e-handeln ökar successivt i Sverige. Det är nämligen väldigt smidigt att beställa produkter på nätet nu för tiden, och dessutom har säkerheten förbättrats. Smidigheten ligger främst i att man som konsument har tillgång till ett enormt utbud eftersom man specifikt kan söka på produkter från flera olika företag.

Det är långt ifrån lika tidskrävande som att besöka företagens olika fysiska butiker. Det har dessutom blivit mycket smidigt att betala för konsumenterna att betala produkteran eftersom som de flesta e-handlare erbjuder flera betalningsalternativ. Allt från direktbetalning via sin internetbank till köp på faktura.

2013 uppgav 38 % av konsumenterna att de hade för avsikt att köpa sina julklappar på nätet. Och under det tredje kvartalet av 2013 kunde man mäta upp att e-handeln hade ökat med 17 %, vilket var 4 procentenheter mer under motsvarande period 2012. Färska siffror för hela perioden 2013 inväntas fortfarande men enligt en prognos för e-handelns omsättning så landar det på 37,3 miljarder kronor. 2012 låg omsättningen på 31,6 miljarder kronor och om man tittar tillbaka så långt som till 2003 så låg omsättningen på 4,9 miljarder kronor. Från 2003 och framåt har omsättningen bara ökat varje år.

Det tredje kvartalet för 2013 visar att endast branschen inom e-handel för böcker och media minskat med 4 %. Övriga branscher har visat på stabila uppgångar även om den totala tillväxten för motsvarande period 2012 om 1 %. Den bransch som ökat mest är Sport och fritid. Uppskattningsvis så omsatte branschen över 1 miljard kronor på nätet under 2013.

Det man kan tyda med aktuell statistik och framtida prognoser är att e-handeln kommer fortsätta öka i snabb takt. Vissa branscher tycks kunna ha sina tillbakagångar men det är ingenting som verkar kunna påverka e-handelns uppgång överlag.

This entry was posted in Shopping. Bookmark the permalink.

Comments are closed.